Ik nodig je uit op mijn fijnste plek op de wereld: mijn eigen huis in Sint Michielsgestel.
Hier ben ik op mijn best; ik heb de ruimte en materialen om samen aan de slag te gaan aan mijn grote keukentafel of in de beschutte tuin.
Mijn keuken biedt ruimte om samen te koken en te eten. De bossen, winkels, bibliotheek en sportveldjes zijn allemaal op vijf tot tien wandelminuten afstand. Er is dus genoeg te doen en te beleven.
Het is een gezellige knusse plek in een rustige omgeving waar je je snel welkom zult voelen.

Bij In mijn Hoof werk ik met alledaagse activiteiten die veel leermogelijkheden bieden. Een maaltijd bereiden is daar een goed voorbeeld van. Afhankelijk van het doel (leren plannen, leren koken, of misschien wel beide) ontstaan er tijdens zo’n activiteit heel veel kansen om nieuwe vaardigheden te oefenen.
Het proces begint al bij de voorbereiding: samen bedenken we wat er gekookt gaat worden en of daar een recept voor nodig is. We kijken welke ingrediënten daarbij horen, in welke hoeveelheden, en of die al in huis zijn of nog gehaald moeten worden. Daarna stellen we een boodschappenlijstje op en bespreken we hoeveel tijd er beschikbaar is en hoeveel tijd de verschillende stappen kosten. Ook eenvoudige, praktische zaken komen aan bod, want wat neem ik mee naar de winkel? Denk aan een tas, mijn lijstje en mijn portemonnee.
Ook het boodschappen doen zelf is leerzaam. Waar vind ik de producten in de winkel, en durf ik hulp te vragen als ik iets niet kan vinden? Hoeveel kosten de producten, past dat binnen het budget? Het zijn allemaal vragen die stap voor stap bijdragen aan zelfstandigheid.
Dan is er natuurlijk het koken: samen zetten we alles klaar wat nodig is en volgen we het recept. Daarbij letten we ook op veiligheid in de keuken en bespreken we wanneer het verstandig is om hulp te vragen en wat al zelfstandig kan worden gedaan.
Het bereiden van een maaltijd kan een hele uitdaging zijn, maar dat geeft niet. We kijken altijd naar wat wél lukt en bouwen van daaruit verder. Op die manier leert de jongere telkens nieuwe stappen, groeit de zelfstandigheid, en neemt het zelfvertrouwen steeds verder toe.
Mediërend leren gaat uit van de persoon zoals hij of zij is. Wat kan hij/zij al, wat vindt hij/zij belangrijk? Wat zijn nog uitdagingen en vooral: wat wil deze persoon zelf graag leren?
Mediërend leren betekent niet alleen uitleggen of voordoen, maar juist samen ontdekken, de juiste vragen stellen, aanmoedigen en verbanden leggen. Belangrijke onderdelen van mediërend leren zijn waarnemen, plannen en organiseren en reflecteren op het eigen gedrag.
Op die manier help ik je kind of jongvolwassene dingen te leren, maar ook om ervaringen te begrijpen en om het geleerde toe te passen in het dagelijks leven. Zo leert de jongvolwassene met deze leer- en ontwikkelmethode niet alleen wat iets is, maar ook waarom het belangrijk is en hoe je het kunt gebruiken. Dat maakt het makkelijker om grenzen te verleggen en stap voor stap nieuwe dingen te proberen.
Deze manier van werken zorgt voor:
Wil je meer weten? Neem dan vrijblijvend contact op via het contactformulier.